Heeft u het gelezen: De "7 year itch" wordt een "5 year itch". Steeds sneller zijn mensen uitgekeken op hun relatie, hun omgeving, hun vaste waarden. De verliefdheid is verdwenen en heeft geen plaats gemaakt voor iets anders. Beiden zitten met een huispak aan op de bank voor de tv en het enige dat belangrijk lijkt, is wie de afstandbediening mag vasthouden. Is daar iets mis mee? Nee, het is het summum van ontspanning en dat is het enige waar je nog energie voor hebt na een lange dag werken. Toch begint het te knagen en vragen beiden zich af: "Is dit nou alles? ". Dan komt de dag dat zich iets nieuws voordoet. Een nieuwe baan, verhuizing, kinderen. Dat is het soort veranderingen dat relatietherapeuten bedoelen. Een enkele keer zal de verandering een nieuwe partner zijn. Je doet vreselijk je best, je besteedt tijd en aandacht aan jezelf, de nieuwe partner en je krijgt aandacht, je probeert nieuwe dingen uit. Het begin van de volgende vijf jaar.
Het ligt voor de hand. Na vijf jaar hetzelfde werk gedaan te hebben, wil iedereen wel eens iets anders. Sleur leidt tot slordigheidsfouten en gezapigheid is een ramp voor productielijnen. Als je het gevoel hebt continu aan een dood paard te trekken, dan is het moment gekomen. Je gaat de personeelsadvertenties wat kritischer bekijken, laat weten dat je beschikbaar bent. Op zoek naar een nieuwe "partner".
Menig directeur vraagt zich af waarom mensen niet gewoon hun werk doen en produceren. Mensen en materiaal zijn er voldoende, de procedures zijn helder en toch gaan ze naar de kelder. Wat zou de relatietherapeut adviseren? Iets nieuws, verandering, een uitdaging!
Verandermanagement is voor een bedrijf, wat relatietherapie is voor een huwelijk. Om radicale veranderingen te voorkomen (bedrijf verkopen aan de concurrent, faillissement) zijn geleidelijke veranderingen nodig. Daar zal eerst iedereen van overtuigd moeten zijn. Wonderlijk genoeg blijkt de mens in de praktijk helemaal niet van veranderingen te houden. Tenminste niet het soort veranderingen dat je "overkomt". De eerste fase is dus het betrekken van iedereen die met de verandering te maken krijgt. Beter is het om iedereen definitief veranderingsgezind te maken. Het vertrouwen te geven dat veranderen leuk is!
De generatie (of leeftijdsgroep) die snel verandering wil, werkt bij bedrijven die minder snel verandering willen, met collega's die liever iets minder snel zouden willen veranderen. Een uitdaging voor ondernemers. Als ondernemer leef je van verandering. Om te overleven moet je je kunnen aanpassen. Het is ook een van de basisprincipes die de natuur ons probeert duidelijk te maken. De ondernemer komt daar proefondervindelijk achter. Dus is bij elk bedrijf tenminste één persoon die open staat voor verandering.
De kunst zit in het "samen" veranderen. Niet het veranderen om het veranderen, maar op zoek gaan naar wat goed is voor het bedrijf, de medewerkers en de "wil" van beide om dat te veranderen. Het is dus net als bij een relatie tussen partners. Het is leuk om je partner te verrassen met twee kaarten voor de musical, maar nog leuker is om samen uit te zoeken naar welke voorstelling je wilt gaan. Moge dat een tip zijn voor het uitzoeken van het goede cadeau voor de komende feestdagen.
John van der Borg
Business consultant, motiverend spreker, ervaren trainer en coach. Hij leidt Sigma-M, een organisatie gericht op organisatieontwikkeling en trainingen. Bel hem op 0341-264700, of stuur een email naar jvdborg@sigma‑management.nl. Meer informatie en artikelen staan op de website www.sigma‑management.nl.
John van der Borg publiceert een aantal artikelen per jaar. Wilt u nieuwe artikelen ontvangen per e-mail, stuur dan even een bericht. Terug naar het overzicht >>.
Vage wensen om te veranderen, komen zelden uit
© 2006 Sigma-M - www.sigma-management.nl - disclaimer webdesign SayB